Зруйнована “Мрія” – чи можна відтворити найбільший літак у світі?

Найбільший, найпотужніший, найважчий у світі. Таким був український літак Ан-225 «Мрія». 27 лютого, третього дня війни, російські війська знищили його.

«Загинула майже половина літака повністю. Основна частина, в якій льотчики мешкали, де ми жили, де проводили весь свій час, це наша пілотська кабіна – це знищено. Крило одне, і друге, я вже бачу теж, силові конструкції, які основні – вони головні деталі, швидше за все вони пошкоджені температурою і крило вже використати, ні ліве напівкрило, ні праве напівкрило вже використовувати не можна буде», – розповідає Дмитро Антонов, командир одного із трьох екіпажів літака. Саме він здійснив останній рейс “Мрії” – 5 лютого повернувся з Данії. Говорить, довго не міг повірити, що літака більше немає.

«Супутникова фотографія з’явилася, де носа не видно від літака, а хвіст видно, як з-під ангару виглядає. Здавалося, ось хвіст на місці, на тому ж рівні, на якому він і повинен бути. Літак стоїть, начебто все відповідало. Потім уже десь у середині березня з’явилися фотографії вже конкретніші. Але й там стало зрозуміло, що справді руйнації серйозні. Все одно для себе і для всіх говорив, що поки сам не побачу на власні очі, я не повірю», – згадує Дмитро Антонов.

Дмитро відвідав літак одразу наступного дня після деокупації міста Гостомель, де розташовані ангари підприємства «Антонов». В одному з них стояла зруйнована “Мрія”. Зустріч Дмитро зняв на відео – як підходить, за звичкою вітається з літаком та не може стримати емоцій від побаченого. “Це жах”, каже він на відео.

Капітан Антонов налітав на «Мріє» півтори тисячі годин, об’їздив увесь світ. Літак перевозив генератори для електростанцій, величезні лопаті вітряків, тварин та гуманітарну допомогу. Під час пандемії COVID-19 «Мрія» доставляла світові медичні засоби для боротьби з коронавірусом.

Читайте так само:  Інженери з MIT створили динамік завтовшки в аркуш паперу

«Літаку останні роки приділялося дуже багато уваги, в кожному аеропорту світу. І багато було охочих подивитися, багато кореспондентів хотіли дізнатися, як “Мрія” літає, як створювалася”, – розповідає Дмитро Антонов.

Часто перед посадкою «Мрії» збиралися цілі натовпи шанувальників літака: «Польща, аеропорт Жешув. Ми прилетіли, схід сонця, приземна хмарність, яку ми практично розсунули крилами, розсунули на дві половинки, і ми цього самі не помітили б ніколи, якби не було тих, хто зустрічався, які залишилися на землі і зняли з землі. Це просто таке чудове видовище», – ділиться спогадами капітан Антонов.

Дмитро Антонов, як і інші авіаексперти, кажуть: відновити літак неможливо. Але є шанс створити новий – підприємство «Антонов» має недобудовану частину «сестри» «Мрії».

«Весь контур, який ми бачимо, без начинки, це залізо. Залізо є. Потрібна електроніка і решта начинки. Говорили суми від 800 мільйонів до 3 млрд. Але сума, самі розумієте, що дуже велика і плюс така різниця в оцінці, це говорить тільки про одне: що реально ще ніхто не оцінював», – каже Дмитро Антонов.

Незалежно від суми, інвестиції у нову «Мрію» навряд чи окупляться. Але відтворити її необхідно, упевнений капітан Антонов.

«Звичайно, якщо намагатися оцінити економічну доцільність тільки, це буде дуже важко. Тому що під неї треба знайти такий проект, який навіть я не знаю, запуск ракет у космос. Але поки що прямо такого проекту, що відбувся, немає, заради якого вона відтворюватиметься. Я так думаю, що, напевно, на початковому етапі все-таки «Мрія» поки що не створюватиметься як комерційний проект, а саме символ і символ, напевно, не лише України. А символ усього світу саме – перемоги».

Читайте так само: 
Читайте також:

Додати коментар