Зміст
Пересічних громадян країни завжди цікавить підвищення зарплат, пенсій та інших допомог, а також якісне обслуговування в лікарнях і будівництво хороших доріг. При цьому мало хто думає про те, що гроші на все перераховане, як і на багато чого іншого, беруться з бюджету країни. Бюджет Росії на 2018-2019 років традиційно «нерезиновый», хоча по відношенню до минулих років більш вільний, точніше, наповнений.
Шляхи наповнення бюджету та нові напрямки
Навіть школярі знають, що податки необхідні для надходження засобів у скарбницю країни. Багато «незадоволені» тикають пальцем у бік західних країн і рівень їх соцсфери, але вони обманюють самі себе — система оподаткування громадян європейських держав не порівнянна з російською. Звичні нам 13% ПДФО є неймовірно м’якими умовами, до того ж при реально невисокому рівні зарплат доходів від цього виду податку в скарбницю надходить небагато. Теж можна сказати і про інші види цивільних та комерційних податків. Отже країна просто не може витрачати більше, ніж у неї є. З іншого боку в РФ ще яскраво розвинена тіньова економіка — і працівники отримують доходи в конвертах, і підприємці торгують повз каси. Все це позбавляє бюджет країни коштів для розвитку.
Причому це лише одна з галузей наповнення бюджету. Навряд чи для когось є секретом залежність російської економіки від вартості вуглеводневої сировини. Для країни з такими площами грішно бути сировинною державою — це розуміли багато, але ситуація не змінювалася. Після такого стрімкого падіння вартості нафти Росії довелося «пожинати плоди» пасивності. Після таких неприємностей економісти на державному рівні задумалися про те, щоб переорієнтувати країну на інші напрямки.
Зараз 2 пріоритетні напрямки:
- Зменшення залежності економіки РФ від цін на нафту.
- Зміна системи оподаткування для мінімізації тіньових сфер економіки.
Досягнення позитивних результатів на цих напрямках зможе привести до зміни волатильності рубля, що запобіжить настільки стрімкі падіння його вартості по відношенню до інших валют. Причому є і третій напрямок діяльності країни щодо наповнення бюджету — формування підвищення дивідендів від державних компаній. Мова йде про те, що країна є власником не тільки частини нафтових вишок, але і має активи в інших галузях. Завдання економістів РФ полягає в тому, щоб правильно формувати активи, здатні приносити більшу кількість дивідендів.
Всі ці напрямки правильні, але викликають ряд заслужених побоювань — якщо одночасно не спрацюють всі 3 види, то бюджет країни, як і раніше, буде сильно залежати від нафти, не маючи навіть альтернативи. З іншого боку необхідно хоч якось починати змінювати цю ситуацію, навіть методом проб і помилок.
Наталія Акіндінова, директор однієї з дослідницьких організацій при комерційних університетах, вважає, що «ігри» з дивідендами — непоганий варіант, але на обілення економіки розраховувати не варто. Таку ж думку має і ряд інших економістів, вони вважають, що не варто покладатися на великий приплив коштів у результаті боротьби з тіньовими підприємницькими схемами.
Розподіл бюджетних коштів та розміри держборгу
Обивателям може стати погано від розмірів сум, щорічно фигурируемых в головному фінансовому документі країни. Тільки на пункт «охорона Здоров’я» в 2018 і 2019 роках планується 438 і 404 млрд рублів відповідно. Втім вся соціальна сфера займає 36,5% від усього бюджету, навіть оборона і національна економіка вимагають менше.
Зокрема на оборону заплановано 29% бюджетних коштів, а на економіку 14,7%. Якщо ще говорити про конкретні цифри, то на освіту буде витрачено 1250 млрд рублів за 2018 і 2019 року по 626 і 624 млрд р. відповідно. У 2018 і 2019 році очікується більша кількість дивідендів від держкомпаній, тому можливості бюджету в рублях трохи зростуть.
В цілому загальні параметри витрат в 2018 зростуть на 300 млрд рублів, а в 2019 році на 200 млрд р. Причому такі розрахунки лише прогнозовані, якщо ситуація буде іншою, то суми серйозно зміняться. Планується, що бюджет Росії в 2018-2019 році буде перебувати в стані відновлювального зростання. При цьому важливо пам’ятати про наявність дефіциту бюджету і такому неприємному понятті як зовнішній держборг. Якщо говорить у розрахункових цифрах, то їх розміри такі:
- Витрати в 2018 році 16,528 трлн руб. при доходах в 15,257 трлн р. — дефіцит 1,271 трлн р.
- Витрати в 2019 році 16,373 трлн руб. при доходах в 15,554 трлн р. — дефіцит 819 млрд р.
Цифри наочно демонструють помітне перевищення витрат над доходами. Гроші на покриття цієї різниці потрібно десь брати. Існує два варіанти: зовнішні і внутрішні позики. Для внутрішнього кредитування країни планується використання облігацій федерального позики. Суми в 2018 і 2019 роках плануються до 1 трлн рублів — 868 млрд р. і 870 млрд р. Також плануються зміни у структурі зовнішніх позик. За сумами верхньої межі зовнішнього боргу все зрозуміло і простим громадянам — в районі 70 млрд доларів. Суть формування позик зрозуміла лише економістам, їм буде ясно, що таке «випуск суверенних євробондів» та причому тут обсяг у 7 млрд доларів і термін до 30 років.
Погляд на бюджет від різних політичних партій
Андрій Ісаєв, замруководитель фракції «Єдина Росії», говорить про те, що в бюджеті є деякі шорсткості. Зокрема великої уваги вимагає питання наявності районних коефіцієнтів і МРОТ в цілому. Також «дражливою темою» є скасована індексація працюючим пенсіонерам. Саме ці моменти необхідно уважно опрацювати при складанні бюджету, т. к. більші витрати враховані, але і МРОТ разом з пенсіями мають велике значення. Лідер «Справедливої Росії» гр-н Сергій Миронов заявив, що фракція не має наміру підтримувати наявний варіант бюджету.
За його словами планується висунення альтернативного проекту бюджету Росії на 2018-2019 роках. При цьому конкретні нюанси залишилися неуточненными. Приблизно така ж реакція була і від фракції ЛДПР. Про це висловився Сергій Катасонов. На його думку нинішній бюджет схожий з проектом колишнього періоду, що не може позитивно впливати на економіку — планування доходів і витрат необхідно міняти вже зараз. Іван Мельников, заступник голови ЦК КПРФ, вважає нову версію бюджету країни шкідливої для держави.
Умовно Мельников називає нинішній вигляд бюджетного проекту «консервацією» існуючого положення справ без яких-небудь помітних позитивних змін. Особливо це помітно по відсутності реального зростання заробітних плат бюджетникам. По проекту в більшості випадків їм покладена лише індексація окладів. Розмірковувати на тему правильності формування бюджету Росії на 2018-2019 років може будь-який економіст, політик чи звичайний громадянин.
Різниця думок може бути сформована навіть з причини «знання-незнання» якихось нюансів. Особливо складно вірити політикам — легко говорити гучні слова, не беручи реальної участі в розподілі бюджетних коштів в ситуації реального дефіциту надходять у скарбницю доходів. Причому в цьому далеко не завжди винні начальники, політики і хтось інший — за бюджет країни відповідає кожен її громадянин.